Japan og Manet

Efter to århundreders isolation genoptog Japan sin kontakt med Vesten og de bidrog for første gang til stiludviklingen ved præsentationen på Verdensudstillingen i London 1862. Japan havde ingen tradition for at bære eller fremstille smykker. Men deres høje formåen i ornamenterede metalarbejder i rustninger og parérplader til sværd blev meget beundret. De mestrede at indlægge naturalistiske motiver i guld, sølv og kobber i mørkt metal. Fra 1870'erne masse-fremstillede vestlige guldsmede såkaldt japanske smykker i sølv dekoreret med forskellig farver guld med typiske motiver som bambus, drager, krysantemum, traner og vifter.

Illustration på forrige side: Tsuba, japansk parérplade til samurai sværd. Japanerne kombinerede stramme geometriske linjer med friere runde og assymetriske former og figurer. Efter præsentationen i 1800-tallets Europa var denne komposition kimen til Art Nouveau og dermed den senere modernisme.

Arkæologiske og eksotiske stilarter var ikke de eneste dominerende. Det 19. årh. var en tid med enorm variation, da designere eksperimenterede med rækker af ideer og forbilleder, gamle som nye, naturalisme, humor, souvenirs og andre temaer baseret på association.

Illustration til højre: Denne elegante kat er en tilnærmelse fra en illustration med titlen "Rendezvous de Chats" af Edouard Manet i Champfleury Les Chats, 1870.

Scenen viser et elskovsmøde mellem to katte som cirkler om hinanden på toppen af et hustag.

Temaet fra illustrationen kæder elskov og natur med humor og sætter fantasien igang.

Fra samlingen i National Gallery of Art, Washington.


Denne fremstilling er gjort i samarbejde med National Gallery of Art, Washington, D.C.


 

preload spinner