Rids af Libyens historie

ET KORT RIDS AF LIBYENS HISTORIE

Under sandet i Nordafrika, langs middelhavskysten i nutidens Libyen, findes vidnesbyrd om rige, elegante og magtfulde græsk-romerske byer, som fungerede som urbane centre for de 2 romerske provinser under det romerske emperie: Tripolitania og Cyrenaica. Byerne så sig selv som "Rom i Afrika", og gennem tæt kontakt med de oldgræske civilisationer Kartago og Egypten, skabte de en unik kultur. Kun Tripoli har været beboet kontinuert, mens resten er ødelagt af jordskælv og svækkelse efter sammenbruddet af det romerske emperie.

Foto på forrige side: Leptis Magna er den størst bevarede romerske by i verden. Ligger 123 km øst for Tripoli.

Libyen har været underlangt forskellige slags fremmed kontrol, fra Europa, Asien og Afrika. Der er seks fremtrædende perioder: Oldtidens Libyen, den romerske æra, den islamiske, det ottomanske, den italienske og den moderne æra. Libyen begyndte sin moderne periode som selvstændig stat i 1951.

I dag har arkæologer udgravet hele byer fra den græsk-romerske periode, af marmor og hvid sandsten, teatre, offentlige bade, templer og fine huse dekoreret med freskoer og mosaiker, butikker og værksteder samt gader flankeret med skyggefulde søjlegange.

Libyens historie inkuderer også et rigt mix af etniske grupper, heriblandt de berbiske stammer, som udgør hovedparten af den libyske befolkning.

Tuaregfolket, også kaldet det blå folk, er et nomadefolk som tilhører en del af berberfolket. Det er indigo farven i deres klæde, som har givet dem tilnavnet. Tuaregerne er udvandret fra det nordlige Afrika, dvs. formentligt fra Libyen, til Sahelområdet omkring 400-tallet.

Tuaregerne, som i dag findes i Fezzan og i nabolandene har i mange hunderede år levet et nomadeliv med handel og transport af salt, guld og slaver. Der er, også i dag, nomadestammer som lever af kamelkaravaner, men om tuaregerne eksisterer som et folk et tvivlsomt, da de gennem de sidste par århundreder er assimileret af afrikanske stammer. Tuareg er derfor i dag nærmere betegnelsen for en socialgruppe, der fortsat opretholder en række tuareg-traditioner, herunder deres sprog og helt særegne alfabet samt en stilart i deres smykker.