Nefertitis grav

Det største Egyptiske fund siden Tutankhamon kan måske være en realitet (2015)
Den anerkendte britiske arkæolog Nicholas Reeves, fremfører en ny teori om, at den egyptiske kong Tutankhamons berømte grav kan rumme et hemmeligt kammer. Her mener han, at den ikoniske dronning Nefertiti kan være stedt til hvile.
Nefertiti var gift med Tutankhamons far, kong Akhnaton, og hun er især kendt af nutiden fra en byste, som står på et museum i Berlin og viser hendes smukke ansigt. Man mener, at hun regerede før Tutankhamon, som blev egyptisk konge som otte-årig i år 1333 fvt.
Siden graven efter den egyptiske kong Tutankhamon blev fundet i 1922, har mængden af guld og værdigenstande skabt fascination verden over. Reeves mener nu, at kongegraven rummer et uopdaget kammer, som gemmer på de jordiske rester efter dronning Nefertiti.
»Man har aldrig fundet Nefertitis grav. Hun stammer fra en periode af Egyptens historie, som er præget af mange mysterier og tvivl om, hvad der egentlig foregik. Så hvis man virkelig fandt hendes grav, ville det kunne få stor betydning for vores viden om perioden,« siger Tine Bagh, som er museumsinspektør ved den egyptiske samling på Glyptoteket i København.
Nicholas Reeves bygger sin teori på hans studier af den nordlige væg i Tutankhamons gravkammer. Væggen har en række særtræk, som kunne tyde på, at den har været åbnet og forseglet på et andet tidspunkt end de øvrige vægge i rummet.
Reeves argumenterer også for, at nogle af tegningerne på væggen godt kunne forestille Nefertiti frem for Tutankhamon.
»Man har egentlig tænkt, at nogle af billederne på væggen forestiller Tutankhamon. Men noget tyder på, at det godt kunne være Nefertiti, for hun har et bestemt træk ved munden; en revne, som går ned fra munden og hagen - det kan man også se på hendes berømte byste. Tutankhamon havde derimod en lille dobbelthage,« forklarer Tine Bagh.
Nu afventer vi så at de egyptiske myndigheder giver tilladelse til scanninger af evt. hulrum bag den nordlige væg i Tutankhamons lille grav i Kongernes Dal.
Anders Holm