Smykkernes stilhistorie

Fra etruskerne til moderne tid

Fra antikkens verden til i dag, er udformningen af sjældne materialer til personlig udsmykning, en historie om håndværk, udvikling og kulturmøde.

Sortimentet af smykker i vores butik Museumssmykker (www.museumssmykker.dk) dækker en periode på 4.000 år og hele verden. Ved at koncentrere sig om Europa, er det muligt at trække et rids af de store skift i stiludviklingen og udviklingen af den håndværksmæssige formåen.

Hver epoke kan identificeres og forstås med reference til historie og kultur. Vi vover her et forsøg på en kort gennemgang af den Europæiske stilhistorie gennem 3.000 år og med relevans til vores museumskopier.

En stor del af denne gennemgang er bl.a. hentet fra Clare Phillips bog Jewelry: From the Antiquity to the Present udgivet af Thames and Hudson 1996. Hun formår at sætte smykkernes stiludvikling i kulturhistorisk kontekst, fastholde fokus og afsløre dybe sammenhænge mellem stilskift og historiske dramatiske begivenheder. Lidt af en præstation, som jeg har tilladt mig, at øse af sammen med en række andre forfattere, dog blandet med kommentarer og tilføjelser fra egne museumskopier, som trækker på en mere end 10 år lang erfaring fra mit samarbejde med Nationalmuseets dygtige inspektører, konservatorer og kunsthistorikere.

Anders Holm