Renæssancen 1460 – 1650, Frankrig og Tyskland

Samme stil prægede den franske mode som blev anført af Francis I, hvis portrætter viser lignende forkærlighed for at udstille, med præference for tyndere bjælkeformede ornamenter, kendt som aiguillette (fransk for ”lille nål”), som var de bånd, der sammenholdt det opslidsede kostume.

Illustration på forrige side: Francis I af Frankrig

I Tyskland blev den stærke gotiske tradition først udfordret i 1494, da renæssance-smykker fra Milan blev præsenteret af Bianca Maria Sforza, da hun blev gift med Kejser Maximilian I.




Illustration: Bianca Maria Sforza, ca. 1493, National Gallery of Art, Washington DC

Responsen var langsom fordi renæssancestilen endnu ikke havde nået andre dele af Tyskland og på grund af Reformationens afskrækkende effekt. Omkring midten af 1500-tallet tiltrak byerne München, Nürmberg og Augsburg guldsmede og designere fra hele Europa og de blev store centre for smykkeproduktion.




Illustration: Motiv-tryk af Virgil Solas, 1514 - 1562

Designs fra 1540’rne vises af Nürmberg-maleren og gravør Virgil Solis (1514 – 62) og illustrerer renæssancens dygtige brug af ornamentik, i afbillede emaljerede båndslyngsarbejder og formede frontpartier med omfattende kæder, halskæder og vedhæng.

Et storslået eksemplar af denne type blev båret af hertug Albrecht V af Bavaria og hans gemaldinde i midten af 1500-tallets München, hvilket blev dokumenteret i en inventarliste detaljeret malet af kunstneren Hans Mielich.




Illustration: Albrecht V af Bavaria, 1528 - 1579.

 

preload spinner