Lindau Biblen

Lindau biblens korsfæstelsesomslag viser en mulig indflydelse fra byzantinsk dekorativ kunst. Mange bøger om evangeliet fra den karolingiske periode er beslået med ædle metaller og besat med juveler.

Illustration øverst til højre: Bogomslaget til Lindau Biblen, beslået med guld og besat med perler og ædelstene, ca. 870.

Udformningen af denne smykker er inspireret fra et ornamenteret beslag på omslaget af Lindau biblen. Det sene 800-tals omslag blev lavet i en af de kejserlige værksteder under kejser Karl den Skaldede, barnebarn af Karl den Store. Placeringen af værkstedet er usikker. Nogle forskere har argumenteret for klosteret i St. Denis, i nærheden af Paris, hvor Charles var sekulær abbed fra 867 til sin død i 877.

Illustration herover: Karolingiske øreringe.
Øreringene kan købes her.

Tilmeldte til Museum Jewellery´s nyhedsbrev kan købe smykket med 30 pct. rabat indtil 1. september 2010. Meld dig til vores nyhedsbrev her.

Lindau evangelierne var det første store middelalderlige manuskript erhvervet af Pierpont Morgan. Det bærer skriften MI. Originalen er udstillet på Pierpont Morgan Library.

Frankerriget under det karolingiske dynasti, omtales normalt som det karolingiske rige, nåede sit højdepunkt under Charlemagnes (768-814) regeringstid. Han herskede over en stor del af Vest-og Centraleuropa.

Illustration herover: Charles I, konge af Frankrig, Charlemange (Karl den Store), født 742 i Aachen.

Ikke mere ser vi sådanne despotiske og sagnspundne konger og dronninger på jorden, men legenderne om dem fortryller os stadig. Dynastierne er forsvundne for længst, men deres ejendele findes og de er så forførende som nogensinde. Et besøg på museerne tager os tilbage til kongelige epoker, hvis aura omgiver os selv når vi forlader lokalerne.

Illustration herover: Karolingiansk broche inspireret fra forsiden af omslaget til Lindau Bibelen. Brochen kan købes her.

Museum Jewellery præsenterer en samling af franske og europæiske smykker omfattende smukt udformede antikke brocher, øreringe og halskæder, alle inspireret af historiske smykker fra 9. til 19. århundrede.

Illustration herover: Kort over Frankerriget anno 481.

Lindau Biblen er udstillet i Pierpont Morgans Samling. Da Pierpont Morgan erhvervede sit første middelalderlige håndskrift i slutningen af det nittende århundrede, lagde han grunden til en samling, hvis kvalitet og størrelse er blandt de største i verden. Ved hans død i 1913, var samlingen mere end fordoblet.

Samlingen blev dannet for at illustrere historien om manuskriptets betydning og omfatter betydelige mesterværker fra det niende til sekstende århundrede. Værd at bemærke er om sagt den besmykkede Lindau Bibel fra det niende århundrede.