Rus i Egypten

DET BERUSEDE MENNESKE
Menneskets beruselser og laster er i de fleste kulturer genfortalt i mytiske, magiske eller religiøse sammenhænge. I dag er rusmidler og vores trang til dem forklaret udfra en medicinsk etik eller slet og ret legitimeret med henvisning bagud til traditionen, dvs. en fejring af noget fælles. Hermed gøres rusen meningsfuld som element i en fortælling. Det er dog ikke rusmidlet eller den irrationelle rus der er det centrale, men henvisningen til den kultur den optræder i og som binder samfundet sammen.

iLLUSTRATION: Ældre egyptisk kvinde bliver serveret øl. En scene fra bogen er afbildet i graven af Seti I. Kilde: Morbid Anatomy

Følgende mærkelige og forunderlige historie er et godt eksempel og foregik 2000 år f. Kr. i oldtidens Egypten.

DRUKKENSKABSFESTIVAL I OLDTIDENS EGYPTEN
Drukkenskabsfestivalen var en betydelig religiøs fest, der blev afholdt årligt af de gamle egyptere et par tusinder år f.Kr. Baggrundshistorien for at fejre denne festival findes i en tekst kendt som Bogen om den Himmelske Ko. I denne tekst findes en gammel egyptisk myte, der involverer ødelæggelse af menneskeheden. Men ifølge myten blev mennesket reddet fra udryddelse delvis takket være alkohol.

MENNESKEHEDENS UDSLETTELSE
Den hellig bog "Den Himmelske Ko", også kendt som "Menneskehedens Udslettelse", fortæller, at engang levede menneskene sammen med guderne, og blev regeret af Ra (Re). Da Ra var blevet gammel, begyndte menneskeheden, at konspirere mod ham. Ra blev opmærksom på intrigerne og besluttede, at indkalde de andre guder til sit palads for at få råd fra dem.

Guderne foreslog Ra, at han skulle frigive sit Øje, så det kan slå ned på menneskeheden. Han sendte derfor sit Øje i form af gudinden Hathor. I mellemtiden flygtede menneskene til ørkenen.

Gudinden Hathor gik herefter helt amok, og var ved at udslette hele menneskeheden, men Ra fik
medlidenhed med dem og det var gennem hans indgriben, at de blev reddet. Ra indkaldte nemlig sine budbringere, og beordrede dem til at bringe ham en stor mængde af hæmatit fra Elephantine. Han beordrede derefter, at hæmatitten skulle pulveriseres. I mellemtiden blev byg formalet til at producere øl. Ra tilsatte derpå hæmatitten til øllet, så det lignede menneskeblod. Det står skrevet, at 7.000 krukker af denne øl blev tilvejebragt.

En nat, udgød Ra det blod-lignende øl, så det oversvømmede markerne. Om morgenen så gudinden, at markerne var oversvømmet med hvad der lignede menneskeblod, og blev glad ved synet. Hun begyndte at drikke vædsken uden at vide, at det faktisk var øl, og hun blev snart beruset og faldt i søvn. Som følge heraf blev menneskeheden reddet fra ødelæggelse.

FEJRINGEN AF BEGIVENHEDEN
Drukkenskabsfestivalen fejres den 20. dag i Thoth, 1. måned i den gamle egyptiske kalender. Festivalen af fuldskab var en offentlig affære og festlighederne fandt sted i templer og i folks huse og helligdomme.

Typisk ville deltagerne drikke sig fulde og falde i søvn. I templerne blev deltagerne vækket af trommer og musik og derefter tilbad de gudinden Hathor. Andre aspekter af den rituelle fest omfattede dans og brug af fakler og blev udført i håb om, at modtage en åbenbaring fra hende.

Således fik drukkenskab plads i den egyptiske tradition og indlejredes i en religiøs fortælling og praksis. Carlsberg ville have nydt dette marked, men i dag behøver vi ingen undskyldning for at smage på naturens gaver. Dog - brandingen inspirerer.

Anders Holm
Mag.Scient.