Sydamerikas Ældste Smykke

I Jiskairumoko nær Titicacasøen i Peru blev en 4.000 år gammel guldhalskæde fundet i en grav. Det er det ældste smykke, der er fundet i Sydamerika. Smykket er mere end 200 år ældre end de første egentlige spor efter Maya kulturen, der er den ældste af de mere kendte indianerkulturer i Sydamerika.

Halskæden (billedet) består af ni cylindriske perler med forskellig længde. En af dem er perforeret.

Guldet var en del af en guld- og turkishalskæde (her rekonstrueret). Det lå blandt knogler fra en ældre voksen og et barn (4-6 år). Guldstykkerne og turkisperlerne blev fundet nær det voksne kranium tæt ved dets kæbe.

Der blev ikke fundet noget værktøj som kan forklare hvorledes perlerne blev fremstillet, så arkæologerne er usikre på fremstillingsmetoden. Men mærker af hammerslag (sikkert stenhammer) på hver perle indikerer, at det rå guld først blev hamret flat og derefter bukket/hamret omkring et hårdt cylindrisk objekt for at frembringe formen.

Dateringen er der derimod ingen tvivl om. I slutningen af marts 2008 rapporterede forskerne i Proceedings of the National Academy of Science (PNAS), at kulstof14 dateringen placerer halskæden til omkring 2.100 f.Kr. (2155-1936 cal f. Kr.).

*************************

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev med artikler om historien bag smykkerne og med vores månedlige tilbud.

Quiz og Vind Vikingesmykker for 1.000 kr.

*************************