Guld og Status

Fundet understreger den betydning som kulturen omkring Titicacasøen havde for Perus præcolumbianske Andeskultur. Oldtidskulturen, dvs. de sydcentrale højlandskulturer, menes at have eksisteret fra 3.000 f. Kr. til 1.400 f. Kr.

Resultaterne og fortolkningerne af opdagelserne (inkl. hustomter) i Jiskairumoko er derfor uomtvistelige for forståelsen af Perus oldtidshistorie. De inkluderer vidnesbyrd om tidlige prestige-genstande, arkitektonisk forandring og udviklingen af regelmæssige handelsruter.

Dr. Mark Aldenderfer, som arbejder i afdelingen for antropologi ved Arizona Universitet, kæder fundet af guldhalskæden sammen med stenalderkulturens sociale udvikling.

Opdagelsen indikerer nemlig at brugen af guld til at signalere status begyndte før tilsynekomsten af mere komplekse samfund i Andesbjergene. Det demonstrerer fremkomsten af guldets sociale rolle udover den almindeligt dekorative.

Marks fortalte BBC News, at " guld afspejler den universelle tendens for mennesket at stræbe efter prestige og status ... ikke ulig dagens samfund".

*************************

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev med artikler om historien bag smykkerne og med vores månedlige tilbud.

Quiz og Vind Vikingesmykker for 1.000 kr.

*************************

Tilbage til artiklen: "Sydamerikas Ældste Smykke"