Det forsvundne Fabergéæg

Det forsvundne Fabergéæg fra 1887.
Peter Carl Fabergé (1846-1920) var som sagt en russisk guldsmed. Hans mest berømte værker er 57 påskeæg (Fabergé-æg), som han leverede til den russiske tsar-familie fra 1885 til den russiske revolution 1917. Hele 42 æg ved man idag hvor befinder sig. Mange er fordelt på private samlinger - særligt i USA. Den største af disse er Viktor Vekselbergs, som indeholder hele 9 af de imperiale æg. Den største permanente samling af æg, er at finde i Rustkammeret på Kreml i Moskva. Her er udstilles 10 imperiale æg.
Det Fabergé-æg, som Aleksander III gav sin gemalinde i 1887, har længe været forsvundet. Det var først i sommeren 2011 at Fabergé-entusiasterne Anna og Vincent Palmade gjorde en interessant opdagelse ved at sammenligne et fotografi fra en Fabergé-udstilling i von Dervis' Palæ i Skt. Petersborg i 1902 med et salgskatalog fra auktionsfirmaet Parke Bernet i New York fra 1964. Herved påviste de, at det æg, som i 1964 blev solgt af Parke Bernet - kun med angivelse af det indvendige urs fremstiller: Vacheron & Constantin - i virkeligheden var et hidtil savnet Fabergé-æg. Ved hjælp af supplerende oplysninger fra en anden Fabergé-forsker, Annemiek Wintraecken, kunne ægget identificeres som det kejserlige Fabergé-æg fra 1887, og det æg, som man hidtil havde henlagt til dette år (Det Blå Æg med Slangeur), kunne omdateres til 1895.

En sammenligning af fotografierne fra kataloget ifm. Parke Bernets auktion 6. og 7. marts 1964, viser, at der er tale om det samme æg, men auktionshusets folk har ikke været klar over, hvad de solgte. Dokumenter i russiske arkiver viser, at ægget blev overført fra Anitjkov Paladset (kejserinde Marija Fjodorovnas / Dagmars residens i Petrograd) til Kremls Rustkammer i Moskva i september 1917, og at det imellem den 17. febr. og 24. marts 1922 blev overdraget til Folkekommissariatets (regeringens) særligt befuldmægtigede: Ivan Gavrilovitj Tjinariov (som ikke ellers kendes fra kilder om salg af værdigenstande), uden tvivl med det formål at sælge det for vestlig valuta. Hvad der nøjagtigt er sket med ægget imellem 1922 og 1964 vides ikke.

Efter salget på Parke Bernets auktion i 1964 har æggets opholdssted været ukendt, og først fornylig kom det til offentlighedens kendskab, efter at en antikhandler havde købt det - angiveligt på en art loppemarked - for dets materialeværdi: 14.000 USD. (Denne del af historien synes at være en smule overgjort i medierne, for hvem går på loppemarked med 14.000 USD på lommen? Andre har betegnet den heldige køber som "skrothandler"!). Ved en tilfældighed opdagede køberen, at han havde erhvervet et manglende Fabergé-æg, og han solgte det videre til en privat køber igennem Fabergé-butikken Wartski i London for ca. 20 mill. GBP.