Afghansk Guldskat

En ganske almindelig sommerdag i Kastrup Lufthavn blev toldernes opmærksomhed fanget af to store kufferter, hvoraf den ene var ved at revne. Begge var helt usædvanligt tunge.

Ejermanden, der havde et afghansk-klingende navn, måtte åbne kufferterne og afsløre indholdet: Gemt i plastikposer, gamle pudevår og en UNICEF-sæk dukkede en kolosal møntskat op. I den ydmyge indpakning fandtes tusindvis og atter tusindvis af antikke mønter.

Straks blev den navnkundige ekspert fra Nationalmuseets Mønt- og Medaljesamling, Jørgen Steen Jensen og hans assistent, tilkaldt, og de tror ikke deres egne øjne, da de ser to kufferter bugnende fulde af sjældne mønter. Intet mindre end 80 kilo antikke mønter fra Afghanistan, sandsynligvis på transit på vejen til vestlige auktionshuse.

Kufferterne rummer dobbelt så mange mønter, som nogensinde er fundet i danske møntfund. Mange stammer fra tiden omkring Kristi fødsel og er en del er fra den baktriske kultur. De afghanske mønter er et led i den systematiske udplyndring af Afghanistan, som også indbefatter antikke smykker.

Meget store dele af Afghanistans fortid er siden 1993 blevet røvet fra museer og udgravninger, smuglet gennem Peshawar i Pakistan og sejlet til frihandelsparadiset Dubai i De Forenede Arabiske Emirater. Derfra smugles de videre til Europa og USA, hvor kunsthandlere og auktioner kun er alt for villige til at sælge smukke afghanske buddhaer, guldmønter og stenrelieffer videre til museer og private samlere.

Udplyndringen i Afghanistan er så alvorlig, at UNESCO har kaldt den en decideret "kulturkatastrofe." I alt 96,8 kilo smuglergods er blevet beslaglagt af toldmyndighederne i Kastrup i løbet af det seneste år, men indtil videre er smuglerne sluppet uden straf