Baktriske Gravfund

Også Kina kendte landet. Baktrien blev kendt som Ta-Hia hos kineserne, og landet blev bl.a. besøgt af den kinesiske opdagelsesrejsende Zhang Qian i 126 f.Kr.

Tillya Tepe, eller Tillã Tapa eller bogstaveligt ”Gyldne Bakke” er et arkæologisk udgravningssted i det nordlige Afghanistan nær Sheberghan. Det blev udgravet første gang i 1979 under en sovjetisk-afghansk arkæologisk mission ledet af Victor Sarianidi, året før den sovjetiske invasion af Afghanistan.

Skatten indeholdt omkring 20.000 guldornamenter som blev fundet i seks grave. (fem kvindegrave og en mandegrav), med ekstrem rige smykkefund dateret til omkring 1. årh. f. Kr. Det meste bestod af guld turkis og lapis-lazuli og inkluderede mønter, halskæder med ædelstene, bælter, medaljoner og kroner. Vores halskæde med de karakteristiske hjerter af guld, er fra denne skat.

Nu planlægges et nyt museum opført i Kabul, hvor det baktriske guld vil blive udstillet og opbevaret. Nogle af de mest spektakulære smykker vises nu i Asian Art Museum of San Francisco fra den 24. oktober 2008 til den 25. januar 2009.

Anders Holm, Antropolog

Illustration: Guldkrone fra Tillya Teppe