Sensationelt Vikingefund i England

51 halshuggede vikinger er fundet i en engelsk massegrav. Vikingekongen Svend Tveskægs svenske lejesoldater kom ikke alle hjem fra erobringstogtet i England i år 1003.

Sensationelt er 51 halshuggede skeletter blevet fundet i en massegrav under forarbejdet til et vejbyggeri ved Weymouth i det sydlige England. Og noget tyder på de kom fra Sverige og måske udgjorde de en del af de svenske lejetropper som Svend Tveskæg benyttede sig af. Fundet er dateret til mellem 910 og 1030.

Illustration øverst til højre: Svend Tveskæg

Arkæologer fra Oxford vurderer nu, at de er blevet henrettet af lokale angelsaksere foran et publikum. Måske har de været nøgne, eller også har man trukket dem af tøjet bagefter, før de blev begravet - i hvert fald er der ikke fundet tegn på tøj i graven. De er sandsynligvis blevet henrettet overfor et publikum.

Analyser af tænderne fra 10 af ligene har nu fastslået, at mændene var vokset op i områder med koldere klima end det britiske, skriver BBC. En af dem menes endda at komme fra nord for polarcirklen. Analyserne, som er udført af forskere på NERC Isotope Geosciences Laboratory i Nottingham, viser også, at mændene har spist meget proteinrig kost svarende til, hvad der har været typisk kost i dele af Sverige.

Illustration herover: Gravfundet i Weymouth

I 900-tallet og begyndelsen af 1000-tallet hærgede skandinaviske vikinger som bekendt store dele af England, men fundet af massegraven viser, at det ikke altid gik så glat, som vikingerne havde tænkt sig.

De fleste af de dræbte var i deres sidste teenageår til først i 20'erne, mens enkelte var i 30'erne.

Mange af de henrettede mænd har fået flere sår - forårsaget af et skarpt våben - på kraniet og kæben samt øvre ryg, som dog nok skyldtes processen med halshugning. Andre identicificerede sår, er et snit på bækkenet, slag til brystet og defensive skader på hænderne. Det er første gang vi har direkte vidnesbyrd på kamp udover de vikingesværd i museernes samlinger, som bærer hakker efter slag.

Fundet påminder os om, at Skandinavien introducerede den oversøiske handel til Europa samtidig med, at plyndringerne financierede lejehæren og høvdingedømmernes administrative udvikling derhjemme. Men vikingerne fik også noget andet med hjem: Kristendommen, nye ideer, æstetik, design, byggeri og administrativ udvikling.

Mht. design så havde de engelske munke i århundrede reproduceret de keltiske designs som de fandt i ristninger, smykker og anden ornamentik, fra den for længst svundne keltiske kultur. Vikingerne tog disse designs til sig og bragte dem med hjem. Kelternes stiliserede mønstre fik et særligt skandinavisk præg, f.eks ved, at vikingerne indkorporerede dyremotiver, hoveder og fødder på mønstrene.

Illustration herover: Vikingeøreringe i sterlingsølv. Øreringene kan købes her.

Tilmeldte til Museum Jewellery´s nyhedsbrev kan købe smykket med 30 pct. rabat indtil 10. april 2010.
Meld dig til vores nyhedsbrev her.

Men nogle gange overtog de slyngmotiverne, og de bugtede over-under slyngende stiliserede slanger og påsatte granulering. Vores keltisk-vikinge inspirerede øreringe i sølv er et glimrende eksempel på det.

Ornamentikken på de viste øreringe, er inspireret fra sølvskatte fundet forskellige steder i Skandinavien. Ofte blev disse begravet for bevaring til senere, men blev så siden glemt. Stilen kendes fra tiden mellem 700- 980 e.Kr.