Påskens Smykker

Typisk for Fabergés juvelerarbejder er de små relativt beskedne smykker, som vedhæng, brocher, manchetknapper, armbånd og miniature påskeæg, der gjorde firmaet så berømt. Ved Påsketid blev disse æg givet som gaver i form af vedhæng til kæder, som hvert år fik tilføjes et nyt. En enkelt kæde kunne have flere dusin æg.

Miniature æggene målte mindre end 25mm i højden og er glimrende eksempler på den håndværksmæssige formåen. De blev ofte lavet med emalje i klare farver og dekoreret med stene i forskellige designs, som minde om en bestemt dag eller fejring af et regiment. De blev også dekoreret med blomster- og dyremotiver og kunne være gjort af højpolerede stene som bowenit, rosenkvarts eller calchedonit.

Her vist originale arbejder fra museet i Peterborg. De små vidunderæg var populære i hele Rusland under de traditionelle påskeritualer og ligeledes vandt de indpas hos det sofistikerede edwardianske borgerskab i England. Her havde Fabergé også værksted.

Illustration øverst: Portræt af Carl Fabergé, 1846 - 1920.

Illustration herover: Miniature æg til halskæde. 100 år gamle museumsstykker, ikke til salg. Se venligst kopier af andre æg til salg under "russiske smykker".

Næste side