Carl Fabergés Krystalæg

Alexandra Feodorovna blev kejserinde af Rusland på sin bryllupsdag. Den 14. maj 1896 kronedes Nicholas og Alexandra i Kreml i Moskva. Fra det øjeblik nød hun den luksus, at modtage kongelige gaver selv som legetøj og ubrugelige dekorative genstande, såsom de mange formidable juvelbesatte påskeæg fra Carl Faberges værksted.

Illustration til højre: Alexandra Feodorovna

Et stort imperialt bjergkrystal æg, fremstillet af Carl Fabergé, blev præsenteret for kejserinden af Rusland og Nicholas II i 1909. Ægget indeholdt en kopi af standart yachten, måske til minde om skibets forlis, da Feodorovna, efter sigende, reddede børn og tjenestepiger før hun selv som den sidste kvinde forlod skibet.

Den ovale base er af kvartskrystal med en bred base af hvid emalje indlagt med laurbær kranse og bånd af små diamanter med laurbærgrene i grøn emalje.

Illustration herover og herunder: Krystal Ægget med miniature kopien af Standard Yachten, som blev præsenteret for kejserinden af Nicholas II i 1909. Gjort i St. Petersborg af Henrik Wigstrom. Mærket: Fabergé, H.W., 72 kokoshnik. Materialer: Guld, diamanter, perler, lapis lazuli, krystal. Mål: Højde 6 "(15,3 cm). Teknikker: Skæring og emalje. Opbevares i statsmuseet i Kreml i Moskva

En nøjagtig kopi i guld af Standart Yachten ligger inde i ægget på en oval base af bjergkrystal repræsenterende havet. På siderne af krystalægget hænger perler sat med emaljerede bladformede indfatninger. Det er disse som vi har genskabt i kæden vist herunder:

Illustration herunder: Perlekæde med perler indfattet som på Faberges Krystal Standard Yacht Æg. Perlekæden kan købes her.

Tilmeldte til Museum Jewellery´s nyhedsbrev kan købe smykket med 30 pct. rabat indtil 7. oktober 2009. Meld dig til vores nyhedsbrev her.

Næste side