Huset Fabergé

"Du møder bare alle hos Fabergé." Skrev Victoria Sackville, senere Lady Sackville, efter et besøg i et Fabergé filial i St. Petersborg i 1896. Hun havde købt et Fabergé blomsterstudie. Alle aristokrater i St. Petersborg, personer af titel, rang og rigdom, kunne ses der hver eftermiddag fra 16 til 17.

Senere gentog fascinationen sig i Fabergés filial i London, hvor Fabergé familien også havde sin gang. "At købe en kreation af Fabergé selv, var spændende nok til at vække postyr i hele Edwardian London" skrev filialdirektøren Henry Bainbridge i sin selvbiografi 1933.

Utallige gange har vi hørt om denne juvelerfamilie, men de næste 3 uger vil vi berette om mindre kendte facetter i den merkantile og kulturelle baggrund for Faberges succes.

Fabergé familien stammede før 1685 oprindeligt fra landsbyen La Bouteille i Picardie-regionen i det nordlige Frankrig. De flygtede fra religion-forfølgelserne i Frankrig sammen med omkring 250.000 andre huguenotter (protestanter). Familien satte kursen mod øst og forbindelsen til Frankrig tabtes efterhånden helt efter 1685.

Det blev altså Østeuropa, Baltikum, som blev deres hjem og ikke Frankrig, selvom navnet godt kan lyde sådan. Navnet havde gennem mange generationer udviklet sig fra Favri, til Favry, Fabri, Fabrier, Faberge - og først med Gustav tilføjedes den lille accent over det sidste e, som gav navnet det virkelig franske præg. Det lød nemlig bedre i den frankofile overklasses ører, selvom Gustav kom fra Baltikum.

Den første butik i St Petersborg
Den første Fabergé butik blev af Gustav Fabergé åbnet i 1842 i Bolshaia Morskaya, den mest fashionable færdselsåre i St Petersborg, hovedstad i det russiske kejserrige. Det var en lille kælderbutik. Det var først, da hans søn, Carl Fabergé, tog over, at Fabergé for alvor slog sit navn fast blandt verdenseliten indenfor juvelérkunsten.

Carl, der var født i 1846 og uddannet i Dresden, hvor familien på den tid boede, overtog firmaet helt i 1860. I 1872 flyttede han tilbage til Sankt Petersborg, hvor han sammen med faderens håndværksmester, Hiskias Pendin, fortsatte virksomheden med stor succes.

Fra 1882 kørte han virksomheden alene og senere med hjælp fra sin lillebroder, Agathon Fabergé. Carl selv begyndte at arbejde som konservator af objekter på Eremitage Museet - og fik derigennem kontakt til zarfamilien.
Virksomheden flyttede i 1882 fra kælder til gadeniveau i større lokaler på den mondæne Bolshaya Morskaya 16-18.

Det følgende år blev et vendepunkt for House of Fabergé for ikke alene havde Peter Carl Fabergé taget eneansvar for forretningen, men han fik følgeskab af sin yngre bror, Agathon Gustavovich Fabergé (1862-1895), en meget talentfuld designer, der var velsignet med stor kreativitet. Faktisk steg omsætningen i butikken så hurtigt i løbet af 1880'erne, at større lokaler igen var påkrævet. I 1890 var omsætningen fordoblet.

Fra 1896 til 1917 var François Birbaum den ledende designer af House of Fabergé. 1917 var som bekendt året for den russiske revolution.

Foto: Huset Fabergés største showroom på Bolshaya Morskaya 24