I Ching Mønterne

Mønten kaldes I Ching. Navngivet efter den berømte bog, the Book of Change (I Ching, Forandringernes Bog), som var et slags opslagsværk.

Datidens kinesere smed pinde, og senere mønter, som hjalp beslutningstagning efter et mønster der kunne slås op i bogen I Ching. Ellers var mønterne ofte hængt på snor, og havde en omvekslingsværdi.

Illustration til højre: I Ching mønter på snor.

På siden med fire tegn henviste de to til den regerende kejser og de andre to kunne henvise til dens værdi eller good luck. De to tegn på den anden side benævnte ofte det møntværksted den var slået.

"Forandringernes bog", I Ching, er den mest læste bøger i Kina. Bogen siges at være skrevet af den legendariske kinesiske kejser Fu Shi (2953-2838 f.Kr.).

Måske daterer selve teknikken med at konstruere et magisk diagram ud fra gentagne tilfældige kast med pinde, så langt tilbage som 5000 f. Kr. Kong Wen og senere fyrsten af Chou tilføjede flere tekster i 1000-tallet f. Kr.

I Ching mønter til salg som øreringe på www.museumssmykker.dk. De er gjort mindre tykke for at tage lidt af vægten, men ellers er de afstøbning af originale. Gjort i sterlingsølv med 22 karats forgyldning og ophæng med jadeperle. 148 kr.

Tilmeldte til Museum Jewellery´s nyhedsbrev kan købe smykket med 30 pct. rabat indtil 28. april 2009.Meld dig til vores nyhedsbrev her

Næste side