Mads Lange og den Kinesiske Mønt

En af grundene til at hollænderne ikke fik samme succes som Lange på Bali og Lombok, skyldtes blandt andet de ovennævnte kinesiske mønter. Mads Lange handlede nemlig også i Kina, hvor han til en lav pris købte de kinesiske mønter, som dengang gjaldt som omvekslingsenhed i hele Asien.

Illustration til højre: Mads Langes grav på Bali

Ved køb og salg i Indonesien benyttede han mønten som en omveksling som han tjente på hvad enten han købte varer eller solgte mønterne til andre. Det gav ham delvis omvekslingsmonopol samt konkurrencefordel og kunne udnyttes til at centralisere handlen på sine handelsstationer.

Det forstod de hollandske myndigheder ikke og de undrede sig over deres manglende handelssucces på Bali. På Java drev de plantager med stort udbytte.

Derfor dukker de gamle mønter op i ny og næ, i sandet på Asiens eksotiske strande den dag i dag og de kan en sjælden gang imellem ses blandt skramlet i Asiens basarer og selv blandt Europæiske marskandiservarer, hjemtaget af sømænd igennem århundreder.

Vores mønter er et minde om den tid, da fuldriggere drog ud for at hjembringe Asiens silke, the, porcelæn, kardemomme, nelliker og peber. En tid da Kina spillede en central rolle i Asiens pengesystem.

Klik på billedet, for at lukke vinduet

Illustration herover: Kinesiske dragesten øreringe i jade med perle. Forgyldte ophæng: Kroge. Kopi til salg på www.museumssmykker.dk.

Tilmeldte til Museum Jewellery´s nyhedsbrev kan købe smykket med 30 pct. rabat indtil 21. april 2009. Meld dig til vores nyhedsbrev her.