Flere pyramider

SATELITFOTOS AFSLØRER FLERE GLEMTE PYRAMIDER
De epokegørende infrarøde satelitfotos som har afsløret sytten glemte pyramider og mere end 1.000 grave og 3.000 gamle bosættelser, kaster nyt lys over oldtidens Egypten. Endnu er kun en brøkdel lokaliseret ved efterfølgende testgravninger, men der kommer afgjort ny viden om levestil, konger, dronninger og hele små byer i oldtidens Egypten.

Arbejdet med satelitafdækningen er ledet af den amerikanske sensationslystne egyptolog/arkæolog dr. Sarah Parcak. Indledende udgravninger har allerede bekræftet nogle af resultaterne, herunder to formodede pyramider. »At udgrave en pyramide er drømmen for enhver arkæolog,« siger hun. Holdet analyserede billeder fra satellitter i kredsløb 700 km over Jorden. Satelitterne havde kameraer, der kan se objekter på mindre end 1 meter i diameter på jordens overflade.

Det har længe været god skik i arkæologien, at man afdækker fund i et tempo, så at forskningen, økonomien og beskyttelsen kan følge med. Den tradition bryder Sarah Parcak med nu. Hvor fx danske arkæologer tildækker nye gravfund til fremtidens tekniske og økonomiske formåen, så blotlægges her årtusinders historie for nutidens gravrøvere og amatørers gætteværk. Men spændende er det.

Flere af de nye opdagelser er i Sakhara og Dahshur nord for Giza. Dahshur er uden tvivl det vigtigste pyramideområde i Egypten udenfor Giza og Sakara. Dette skønt at stedet, indtil 1996, var næsten utilgængeligt som følge af beliggenheden indenfor en militærbase og relativt ukendt udenfor arkæologiske kredse.
Mest berømt fra Dahshur er den kendte Røde Pyramide, (se foto), den Sorte Pyramide og den Knækkede Pyramide. Den røde pyramide, (bygget af faraoen Snefru), også kaldet Nordpyramiden, er den største af de tre, som er lokaliseret i Dahshur. Dens navn har den fået pga. stenenes rustenrøde farve og den er den tredjestørste efter Keops og Kefrens pyramider i Giza. Snefrus søn fik bygget Keops og hans sønnesøn Kefrens pyramide.

Da den Røde Pyramide stod færdig for mere end 4000 år siden, var den den største menneskeskabte struktur nogensinde. Det antages også, at den var det første forsøg på at konstruere en sand glatsidet pyramide.
De mange grave, beboelser, templer og pyramider bærer vidnesbyrd om Dahshurs position, som et magtcentrum gennem mere end 700 år fra 2400 til 1700 f.Kr.

Det er fra Dahshur vi kender dronning Mereret, 1878 - 1798 f.Kr., og i hendes grav har man fundet smukke og meget interessante smykker.
De aflange koniske perler som ses i halskæden nr. 179N, var typisk for tiden og er gengivet i vores kopi. Også de mørke runde onyx perler (nr. 1400N og 1400E) er fra samme periode. Kæder i ametyst kendes også.