2000 år gamle fodspor sat af romer

I forbindelse med udgravning af en romersk bosættelse i England, er britiske arkæologer begejstrede efter at have fundet en række 2.000 år gamle barnefodaftryk
"Jeg kender­ ikke til ret mange andre steder, hvor man har fundet fodspor. Vi er alle forbløffede", udtaler arkæologen Helen Maclean.
Ifølge arkæologen tilhører fodsporene et barn, som muligvis har hoppet rundet i mudderet. På fotos fra udgravningsområdet ses tydelige aftryk fra en højrefod fulgt af to venstrefødder. Arkæologerne mener derfor, at barnet enten har hoppet i forbindelse med leg eller blot forsøgt at undgå at få våde fødder.

Det bemærkelsesværdige fund blev gjort i forbindelse med udgravningen af et område mellem byerne Dishforth og Leeming i Nordengland. Området ligger i en romersk bosættelse tæt ved et grænsefort, som blev opført efter romernes erobring af England i år 43. Arkæologerne mener derfor, at barnet må have været­ romer og ikke lokal.
Det var umuligt at bevare fodsporene efter opdagelsen, og fotografierne er derfor eneste­ bevis for fundet.

I England og på fastlandet har middelhavslandene sat sine spor på mange grandiøse måder.
Mere beskedent, og på mange måder mere interessant, er de smykker vi finder fra den klassiske kultur. Fordi det er her vi kommer tæt på mennesket, der har båret dem. Smykker siger noget om bærerens stand, køn, smag, alder, kultur og ikke mindst omgangsformer.

Foto på forrige side: Klassiske øreringe rekonstrueret efter fund fra oldtidens Grækenland
Materialer: 22 karats forgyldt ophæng og ferskvandsperler
Størrelse: 3,6 cm. Pris 126 kr. Kan købes her (søg: 4485E).

Øreringe som de viste, er rekonstrueret fra defekte fund i Grækenland. De siger meget om dets bærer. Det er sandsynligvis en kvinde, med veneration for mellemitaliensk og tidligere etruskiske kultur (filigran og granulering blev i Italien udviklet af etruskerne). Hun tilhører overklassen, da ægte perler og guld oversteg de flestes økonomiske formåen og vi befinder os ca. 300 f.Kr., fordi det var her, at den mere overdådige etruskiske stil fortrængte den mere beskedne og stilfulde hellenistiske. I år 396 f.Kr. besejrede romerne byen Veii og overtog langsomt den etruskiske kultur og territorie i Italien og senere det græske fastland.