Baktrien - Kulturer mødes

Vi er derfor særlig omhyggelige med at fremme markedsføringen af kopier fra den baktriske kulturskat, da kopien erstatter originalen og samtidig formidler en kulturhistorie, som har brug for et værn mod tyveri.

Originalen, dvs. forlægget for Museum Jewellery’s kopi, stammer fra den omtalte baktriske kultur ca. 200 f.Kr. og salg af dette smykke bidrager til opbygningen af det afghanske Nationalmuseum i Kabul.

Baktrien (eller Bactria) dækkede et område af Centralasien, som i dag deles af staterne Afghanistan, Turkmenistan, Usbekistan, Kirgisistan og Tadsjikistan. Det antikke græske navn Baktriana var et landområde, der lå mellem bjergkæden Hindu Kush og Oxus.

Landet lå centralt på Silkevejen mellem Kina og Mellemøsten. Det er årsagen til, at området blev mål for skiftende magthaveres erobringer. Til gengæld blev Baktrien også et område, hvor de store kulturer i Europa og Asien mødtes og påvirkede hinanden.

Eksempelvis fik den lange periode under hellenistiske herskere den virkning at græsk kultur påvirkede hele regionen efter Alexander den Store havde placeret en deling tropper der.

Illustration: Afghansk Haslkæde fra Museumsbutikken. Kan købes her.

Klik her og gå til næste kapitel
Gå til Museumsbutikken