Tidlig Middelalder 800 - 1200

Middelalderen er generelt en betegnelse der dækker tiden mellem den klassiske græsk-romerske verden og renæssancen, dvs. år 465 til 1500, som er tiden fra undergangen af det Vestromerske imperium til genopdagelsen af den klassiske viden i det 15. århundrede.

I Skandinavien siger vi at middelalderen starter med vikingetidens ophør omkring år 1000/1050. Dernæst opdeles den i tidlig romansk middelalder 1000 - 1200 og den sene middelalder 1200 - 1450, som er stilmæssig gotisk.

Det er i den tidlige europæiske middelalder, fra år 800, da Charlemagne blev kronet som kejser af Vesteuropa, til omkring 1200, at vi ser den spage begyndelse til en særlig europæisk kultur efter forvirringen i de forgangne århundreder. Vi ser dette afspillet i tænkning arkitektur, mode og smykkedesign.

Fra 1000 - 1200 var der en relativ politisk og økonomisk stabilitet i Europa og smykkekunsten var stadig et ekko fra den Byzantinske kultur. Ovenstående motiv og nederste billede på næste side af paven fra Byzans visualiserer forskellen mellem det lukkede, tunge og monopoliserede byliv i nord og det åbne, rige og eksklusive syd.

Illustration: Den endnu bevarede ringmur omkring Visby, Gotlan. Ca. 1100-tallet.