Vikingetid 750 - 1000 e. Kr.

Vikingerne bragte, via søfarten, handelen til Europa og Europa gav vikingerne kristendommen med hjem. Med handlen med andre kulturer blev tilgangen af jern og ædelmetaller øget kraftigt og ligeså udviklingen af håndværket og ideer. Den flik-flakkende stilforvirring, der havde hersket i Europa siden 500-tallet, blev i Norden afløst af vikingestilen og, som vi skal se, dens særlige måde at adoptere andre stilarter på.

Deres ornamentik eller kunsthåndværk adskilte sig altså markant fra samtidige udsmykninger i Vest- og Østeuropa, selvom de som sagt lånte træk herfra.

Denne hedenske kultur, med sine mange guder og fabeldyr, gjorde næsten al ornamentering plastisk og levende skulpturel. De vigtigste karakteristika for den nordiske ornamentik fra år 800 – 1000-tallet byggede på forskellige sæt af dyregrupper. Ofte stiliseret så meget, at det kan være svært at genfinde dyrene.

Vikingerne lod sig bl.a. inspirere af de for længst forsvundne keltere. Et eksempel er de nedenfor viste øreringe fra vikingetiden, hvor flettemønsteret og enkeltheden kan tilbageføres til keltisk kultur og keltiske smykker.
Øringene kan købes hos os.

I Irland og Wales fandtes kelternes forfinede stilrene ornamentik stadigt afbildet. Vikingerne føjede fødder og hoveder på disse mønstre når de lavede smykker.

Illustration på forside: Model af vikingeskibet fra Oseberg, Norge
Illustration herover: Keltisk inspirerede sølvøreringe fra vikingegtiden