Historicisme og Smykker

I 1800 tallet begyndte oldtidskulturerne at inspirere smykkedesignere. Fra 1840'rne blev assyrisk stil populær efter Sir Austen Henry Layards opdagelse af denne kultur. På British Museum kunne publikum se skulpturer og friser fra paladser i oldtidsbyen Nineve.

Illustration på forrige side: Portræt af Grevinden af Granville med Victoria og Mary Leveson-Gower

Figurscener fra friserne blev fremstillet i guld til armbånd og brocher af forskellige guldsmede i London. Også ægyptiske smykker blev populære, efter Auguste Mariette's udgravninger i Ægypten i 1860'erne og ved bygningen af Suez-kanalen (1854-69). I Dublin produceredes keltisk inspirerede smykker fra 1840'rne.

Illustration herover til venstre: Skulptur fra Nineve

Illustration herover til højre: Devonshire Parure fra 1856 af C. F. Hancock, der genindsatte en mængde renæssancesmykker i tidssvarende prangende design til Grevinden af Granville.

Middelalderen var inspirationskilde i Tyskland, hvor juvelerer inkorporerede den arkitektonisk gotiske stil ligesom i Frankrig. Renæssancesmykker blev minutiøst kopieret af Reinhold Vasters af Aachen (død 1890), som blev lidt for dygtig, da han ligefrem forfalskede flere smykker. Det mest ambitiøse engelske sæt af inspirerede renæssance- eller Tudorsmykker er Devonshire Parure, gjort i 1856 af C.F. Hancock til Grevinden af Granville. Hun bar det til kroningen af Tsar Alexander II i Moskva.