Pietra Dura og Tajs Mahal

4-8 cm dybt i Taj Mahals marmor ligger indføjet lapis lazuli fra Afghanistan, jade fra kinesisk Turkistan og mineraler såsom karneol, agat, ametyst, jaspis, smaragd, chalcedonit eller onyx fra Indiens forskellige regioner.

Det er, sammen med parken, et monument over skønhed, men også et monument over magt, symboliserende evnen for herskeren at erobre og undertrykke masserne, og herfra udtrække det overskud som muliggjorde mogulernes overflod og vælde. Stormogulernes Indien (1526-1854) gjorde til sammenligning selv det Osmaniske rige til en dværg.

Billedet: Eksempel på Pietra Dura fra Tajs Mahal - Halvædelstene indlagt i marmor

*************************

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev med artikler om historien bag smykkerne og med vores månedlige tilbud.

Quiz og Vind Vikingesmykker for 1.000 kr.

*************************

Tilbage til artiklen: "Indiens Juveler"

• Museumssmykker
  • Klosterstræde 14