Stormogulens Ædelstene

Da stormogul Shah Jahans (1628-66) anden kone, Muntaz Mahal døde den 17. juni 1651, gik han i dyb sorg. Han rejste derfor mausolæet Taj Mahal.

Det blev bygget efter Vasadi lovene for energi som involverede minerallæren. Som stor kender og beundrer af ædelstene og indehaver af berømte diamanter, såsom ”Stormogulen” (280 karat), ”Koh-i-Noor ” (186 karat) og ”Shahen” (88.7 karat), lod han Mumtaz Mahals marmor cenotaph (sarkofag som mindesmærke over den døde, som ligger begravet andetsteds) og det omkringstående forfinede gitter dekorere med det mest værdifulde han kunne tænke sig: I marmoren blev elegante botaniske motiver indlagt med ædel- og halvædelstene i pietra dura og parchin kari teknik.

Billede: Stormogul Shah Jahan og Mumtaz Mahal, første halvdel af 1600-tallet.

*************************

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev med artikler om historien bag smykkerne og med vores månedlige tilbud.

Quiz og Vind Vikingesmykker for 1.000 kr.

*************************

Tilbage til artiklen: "Indiens Juveler"

• Museumssmykker
  • Klosterstræde 14