Forarbejdning af ædelmetallerne

Forarbejdning af ædelmetaller

Datidens sølv- og guldsmede benyttede mange teknikker for at bibringe objekterne motiv, farve og ornamentik. Hvad angår tolkningerne af smykkernes stiliserede æstetik, er det for vidt at komme ind på her. Blot skal det nævnes, at stilarter er kulturbestemt og hjælper historikere og arkæologer til at tidsfæstne og stedbestemme kulturer og traditioner. Også den indbyrdes kulturpåvirkning afspejles på interessant vis i smykkernes ornamentik og forarbejdning.

Både sølv og bronze kunne forlenes med guldets glød ved hel eller delvis forgyldning og man kunne opnå stærke kontraster ved, at indlægge niello, en blanding af sølv-, kobber, og blysulfater. En meget benyttet teknik i den islamiske metalfremstilling i 1000-tallet.

Smedene kunne graverer grater i grundmetallet og bagefter hamre metaltråd ned i disse. Smykkekunsten beherskede også de fineste mikroteknikker som fremstilling af snoede sammenloddede metaltråde (filigran) anbragt på tyndt udhamrede pladeguld eller dekoration med små kugler (granulering).

Ædelmetal var kostbart og det krævede stor viden og kunnen, at forarbejde det. Dets betydning ses i de mange bevarede prestigesmykker med fyrsters og stormænds navn og fulde titel. Selv på beskedne smykker findes ejernes navne indgraveret.

Museum Jewellery forhandler både støbte og rekonstruerede kopier. Støbte kopier kan betragtes som en duplet af originalen, hvor punselslag, mærker og ridser vidner om, at det er et kopi, nøjagtigt magen til originalen. Således kan vores kunder med disse smykker selv gøres deres egne studier af det historiske fund (gælder især vikingesmykkerne).

Rekonstruerede kopier derimod udmærker sig ved, at være fremstillet på samme måde som originalen, og dvs. de er ikke blot afstøbninger af granuleringer og filigranarbejder.

Slægtskabet mellem kopi og original er tæt. Lidt provokerende kan man sige, at forskellen blot er, at originalen blot har været der længst fordi den kom først.

Den viking eller kineser som skabte et smykke, forevigede også en stil, en mode og en tanke, og herigennem lever han videre, når en kopi af hans værk skifter ejer 1000 år efter, at originalen forlod sin støbeform. Det kan man kalde formidling over sekler.

Køb og salg af museumssmykker kan således både være en abstrakt og ganske konkret foreteelse.

Anders E.H. Holm
Magister i antropologi