Vikingeøreringe med skakbrik i vikingestil

294,00 DKK

Lewis skakbrik, øreringe med vikingemotiv. En konge og en dronning (med armen under hovedet). Tin med antik forsølvning og perle i karneol. 252 kr.

Model/Varenr.: 300e
Lagerstatus: Lagervarer: Levering 1 - 3 dage

Smykkets historie:
Skakbrikkerne i hvalrostand, som er forlægget for disse øreringe, er fra samlingen i Skotlands Nationalmuseum. Tin med antik forsølvning og ophæng i sølv. Perle i ametyst.

Lewis skakbrikker er blandt de mest kendte objekter i National Museum of Scotland. De blev skåret i nordisk elfenben (hvalrostand) i det sene 11-tal og tidlige 1200-tal og blev fundet 700 år senere på øen Lewis. Stykkerne blev formentlig fremstillet i Skandinavien tilhørte muligvis en person, der boede på Isle of Lewis. 93 brikker fra samling af spil, herunder fire forskellige skakspil, blev fundet. Selv om der ikke blev fundet noget brædt, er det muligt, at skakbrættet var i rød og hvid tern, i modsætning til den traditionelle sorte og hvide, vi bruger i dag.

Materialer: Tin med antik sølvfinish og perle i ametyst. Ophæng i sterlingsølv