Vikingetidens Sølvsmede - Import af Know-how

Ornamentering med snoede ringe og tråd, kaldet filigran, er en teknik som er hentet fra Orienten. Granulering kommer fra Rusland og slaviske kulturer i øvrigt.

Fra Byzans kender vi de elastiske kæder og niello teknikken, hvor den kontrasterende sorte masse af sølv og svovl benyttes til ornamentering, stammer fra de islamiske kulturer.

Men favoritterne var dog granulering og filigranarbejder. Vores smykker viser begge slags. Disse to urgamle teknikker er kendte for deres særegne æstetiske og teknologiske raffinering og de genindførtes i Norden fra Vesteuropa og udvikledes til en høj kunst.

Guld og sølv erhvervedes fra det islamiske kalifat og fra Tyskland, Frankrig og England. Guldet havde ikke bare den højeste værdi, men også høj prestige. Det kan vi fastslå eftersom mange sølv- og bronzefund var forgyldte.

Næste side:

Besøg vores museumsbutik