Dronning Pu Abis´ Grav

Pu-abi må have været en meget betydningsfuld person og ikke blot en hustru til kongen. Hun var omkring 40 år gammel, da hun døde og hun blev fundet på en træseng inde i et kammer. I hånden holdt hun en guldkop.

Om halsen havde hun lange perlekæder, der nåede ned til livet, med tusinder af perler af ædelstene og kostbare metaller. Kæderne bestod af lapis lazuli, karneol og guld. Nålen som holdt dragten sammen var af guld. Ved hendes skulder lå et rulle-segl med hendes navn og titel skrevet i kileskrift: "Pu-abi, dronningen".

Seglet var gjort i den kongeblå halvædelsten lapis lazuli. Det viste hende ved en festlig middag sammen med veninderne. I kammeret lå tjenstepigerne på knæ ved hendes seng.

På hovedet havde hun en gigantisk hovedbeklædning på over sin paryk. Fra de tynde guldbånd, der var snoet om hovedet på hende, hang der bøgeblade af guld. Der stod guldblomster op fra pyntekammen, som hun havde i nakken. På hylder i graven lå der flere sådanne hovedbeklædninger til at skifte med.

Der var ikke mindre 74 personer i graven. Alle sandsynligvis begravet levende. Derfor kaldes denne grav "Den Store Døds-grube". Den bestod af:

6 soldater med knive og økser skulle bevogte gravens indgang. Nær dem stod den store kobberbalje med den bedøvende drik i.

4 kvinder havde spillet på store harper og lyrer.

64 kvinder lå på rad og række. En af hofdamerne var åbenbart kommet for sent afsted hjemmefra til sin egen begravelse. Hun havde ikke nået at få sin fine hovedpynt på. Den fandt Woolley pænt foldet sammen i hendes lomme.

Det er altså denne makabre begivenhed, der danner baggrund for vores perlekæde. Netop kombinationen af kugleformede lapisperler og guldperle-mellemled er karakteristisk for de kæder som denne sumeriske dronning havde om halsen.

Illustration: Dronning Pu-Abi (Mannequin)

Find sumeriske smykker hos Museum Jewellery
Gå til museumsbutikken