Organiske Smykker

Det tidligste håndfaste vidnesbyrd på besmykning i Afrika er fundet af en oval benpendent fra Redeyef i Tunesien. Den menes at være 15.000 år gammel. Andre organiske materialer såsom frø, nødder og hule fugleben har været benyttet i udformningen af bittesmå perler, og er fundet i en hule ved Njorofloden i Kenya.

De daterer tilbage til omkring 1.000 f. Kr. Men det mest almindelige materiale, som datidens afrikanske kulturer benyttede som perler, var strudseæg. Perler af dette materiale er fundet overalt fra Nord- til Sydafrika og de laves idag i både Sudan og Sydafrika.

Smykker gjort af sø- og havskaller, især cowri og conus, var særlig værdifulde. Det siges at Machinga folket som bor ved Tanzanias kyst nær Lindi, værdsatte conusskaller så højt, at "de vil smide en hel fangst af fisk bort, hvis blot én blev fundet" (Etcnic Jewellery, red. John Mack, British Museum press, s. 26)

Mere almindeligt er conus fundet i form af skiver som er gjort flade og blanke. De kaldes vibangwa og har i århundreder udgjort en hovedbestanddel af smykker i det centrale Afrika. I 1854 svarede to vibangwas til prisen på en slave.

Elfenben og rav har også haft stor indflydelse i afrikansk håndværk og handelsliv. Elfenben blev især værdsat i kongedømmerne i det tropiske Afrika. Specielt af kongedømmet Benin i Nigeria gennem 1500-tallet.

Da organiske materialer forgår og forvitrer, er den bedste dokumentation på fortidens afrikanske smykker, de perler som er gjort i hårde stene. Sådanne kan dateres helt tilbage til 8.000 f. Kr. hvilket fund fra Zambia viser.

Find flere afrikanske smykker hos Museum Jewellery her!