Fra sten til kultur

Mineraler bliver til kultur når det skæres og poleres til forskellige formål. Afhængig af kultur og periode varierer brug og betydning fra simpel besmykning til magiske amuletter, dekorative skulpturer symboliserende social stand, ordinære brugsgenstande som kar og vaser, og til ceremoniel brug.

Kvaliteten af jade har siden det andet århundrede været associeret med menneskelige egenskaber i det daglige liv. Det ser vi i kinesiske udtryk som "jade-ansigt", som benyttes i hyldesten af kvinders skønhed. "Jade-hjerte" betyder at hjertet har integretet. Derudover tænkes jade at besidde bjergenes styrke.

Ved at tillægge menneskelige værdier til stenen øges mulighederne for den regerende klasse at visualisere og legitimere det sociale hierarki. I den sene Shang periode (15. - 10. århundrede f. Kr.) var jade utrolig populær ved hoffet. I Pindingshan i Henan Provinsen, udstilles et brystsmykke fra den Vestlige Zhou periode på Institut for Arkæologi og Kultur. Den består af jade, agat og turkis kæder behæftet med drager på en trapezformet jadeplade. Den aristokratiske bærer har sandsynligvis troet, at han var beskyttet mod onde kræfter. Det korrespenderer fint med den medicinske praksis under Chu kejseren (indtil 700 f.Kr.) og afspejler hvordan hierarki, symbol og magi kombineres med jade.

Billedet forestiller et bryststykke med jade, agat og turkis fra den Vestlige Zhou periode. Det tilhørte en adelsmand, ca. før 700 f.Kr. Udstilles på Institut for Arkæologi og Kultur, Pindingshan, Henan Provinsen.

Næste side