Metalproduktion i Faraonernes Ægypten

Frise fra Merekulas Grav - Metalfremstilling i Det Gamle Ægypten

Arbejdet som smed har været en vigtig profession i de fleste tidlige kulturer. På en frise fra Merekukas grav (Gamle Rige, 6. dynasti, ca. 2330 f.Kr.) i Sakkara ses seks metalarbejdere puste luft i en smededigel gennem lange rør for at få temperaturen til at stige (foto nr. ...). Det smeltede ses derefter hældt i forme, og blive afstøbt af smedene til alle mulige forskellige genstande. Redskaber og våben, beholdere og smykker, brugsgenstande af alle slags blev fremstillet på denne måde i store mængder. I feltfrisen oven over arbejderscenerne er vist nogle færdige metalbeholdere. ************************* Tilmeld dig til vores nyhedsbrev med artikler om historien bag smykkerne og med vores månedlige tilbud.

Quiz og Vind Vikingesmykker for 1.000 kr. *************************
Nye smykker